Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hyra och ekonomi
  • Här hittar du svar på vanliga frågor gällande hyra och ekonomi

  • När kommer hyresavin?

  • Betalar du med bankgiro OCR får du dina hyresavier kvartalsvis*. Vanligtvis är det din fastighetsskötare som delar ut dem till dig i mitten av månaden. Exempelvis får du hyresavierna för januari, februari och mars i mitten av december.

    Betalar du med autogiro får du din hyresavi varje gång det sker en förändring av din hyra. Exempelvis vid hyreshöjning och engångskostnader som nycklar.

    Betalar du via e-faktura får du dina hyresavier till din internetbank.


    * Gäller ej Smedjegatan i Taberg som får hyresavierna varje månad

     

  • Jag blir sen med hyran denna månad, kan jag skjuta upp eller dela upp min betalning?

  • Det är inte möjligt att skjuta upp eller delbetala hyran efter förfallodagen. Den 10:de i varje månad kommer din obetalda hyresavi automatiskt skickas till vårt inkassobolag Intrum. De skickar din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift. Du kan med andra ord inte betala din måndshyra till Junehem om du fått en påminnelse, du betalar månadshyra och påminnelseavgift direkt till Intrum.

  • Jag hittar inte min hyresavi

  • Via Mina sidor under Hyresgäst - Min hyra kan du se din hyresavi med OCR-nummer. Betala sedan in din hyra till bankgiro 474-6285. Tänk på att välja rätt månad, då varje månad har ett unikt OCR-nummer.

    Du vet väl om att du kan betala din hyra via autogiro eller e-faktura via din internetbank - ett bra och miljövänligt alternativ!

  • Jag ska åka utomlands och kommer inte ha möjlighet att betala hyran i tid. Kan jag få hyresavin tidigare?

  • Om du vet att du inte kommer vara hemma under den tid som hyresavin måste betalas, rekommenderar vi dig att ansluta dig till autogiro och/eller e-faktura.

    Har du e-faktura skickas hyresavin till din internetbank och du betalar den via din internetbank. E-faktura går bra att kombinera med autogiro.

    Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Det gör att du inte behöver tänka på hur och när hyran ska betalas. Den kommer alltid in till oss i god tid.

  • Hur gör jag för att betala in hyra via autogiro?

  • Det finns möjlighet att betala din hyra med autogiro. Om du väljer autogiro slipper du manuellt betala hyresavin, det sköts automatiskt. Se till att det finns pengar som täcker din hyra på ditt bankkonto dagen innan förfallodagen. Pengarna dras från ditt konto sista bankdagen (vardagen) i månaden. Läs mer här.

  • Hur fungerar e-faktura?

  • E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Du gör din anmälan via din internetbank och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

  • Kan jag få min hyresavi via mejl?

  • Ja, du kan välja att få din hyresavi via mejl istället för i postboxen/brevinkast/brevlådan. Kontakta Junehem så hjälper vi dig.

  • Lägenheten
  • Här kan du läsa mer om frågor och svar gällande lägenhet

  • Om jag redan bor hos Junehem och ska flytta till annan lägenhet hos er, hur lång uppsägningstid har jag då?

  • Om du redan bor hos oss och tackar ja till en annan lägenhet som du sökt hos Junehem har du 3 månaders uppsägningstid på den lägenhet du flyttar ifrån. Med andra ord påverkas inte din uppsägningstid även om tillträdesdagen på den nya lägenheten infaller tidigare.

  • Var hittar jag mitt objektsnummer?

  • Objektsnumret hittar du enklast på din hyresavi eller i vissa områden på utsidan av lägenhetsdörren. Numret innehåller 10 siffror xx-xxxx-xxxx (ex-vis 40-0101-0302)

  • Var hittar jag mitt lägenhetsnummer som jag behöver när jag gör en adressändring?

  • Ditt lägenhetsnummer, ett fyrsiffrigt nummer, hittar du på ditt hyreskontrakt eller i ditt trapphus på namntavlan, din postbox eller på utsidan av din lägenhetsdörr.

  • Hur ansöker jag om lägenhet hos Junehem?

  • Du måste registera dig som sökande hos oss!

  • Vad innebär IMD - Individuell mätning och debitering?

  • Med individuell mätning och debitering (IMD) betalar du bara för din egen, faktiska förbrukning istället för den genomsnittliga förbrukningen i huset.

    Forskning visar att vi är mer positiva till att spara när vi själva betalar för förbrukning av exempelvis el och vatten. Med IMD kan du påverka din boendekostnad och samtidigt bidra till en bättre miljö. Vinnar blir både du som hyresgäst OCH miljön!