Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hyra och ekonomi
  • Här hittar du svar på vanliga frågor gällande hyra och ekonomi

  • När kommer hyresavin?

  • Betalar du med bankgiro OCR får du dina hyresavier kvartalsvis*. Vanligtvis är det din fastighetsskötare som delar ut dem till dig i mitten av månaden. Exempelvis får du hyresavierna för januari, februari och mars i mitten av december.

    Betalar du med autogiro får du din hyresavi varje gång det sker en förändring av din hyra. Exempelvis vid hyreshöjning och engångskostnader som nycklar.

    Betalar du via e-faktura får du dina hyresavier till din internetbank.


    * Gäller ej Smedjegatan i Taberg som får hyresavierna varje månad

     

  • Jag hittar inte min hyresavi?

  • Via Mina sidor under Hyresgäst - Min hyra kan du se din hyresavi med OCR-nummer. Betala sedan in din hyra till bankgiro 474-6285. Tänk på att välja rätt månad, då varje månad har ett unikt OCR-nummer.

    Du vet väl om att du kan betala din hyra via autogiro eller e-faktura via din internetbank - ett bra och miljövänligt alternativ!

  • Var hittar jag OCR-numret?

  • Om du valt att betala din hyresavi med bankgiro får du en pappersavi varje månad med ett unikt OCR-nummer. Det framgår på din hyresavi vilket OCR-nummer som du ska uppge.

    Saknar du din hyresavi kan du gå in via Mina sidor under Hyresgäst - Min hyra . Där ser du din hyresavi och OCR-nummer. Du betalar in din hyra till bankgiro 474-6285.

  • Hur gör jag för att betala in hyra via autogiro?

  • Det finns möjlighet att betala din hyra med autogiro. Om du väljer autogiro slipper du manuellt betala hyresavin, det sköts automatiskt. Se till att det finns pengar som täcker din hyra på ditt bankkonto dagen innan förfallodagen. Pengarna dras från ditt konto sista bankdagen (vardagen) i månaden. Läs mer här.

  • Kan jag få min hyresavi via mejl?

  • Ja, du kan välja att få din hyresavi via mejl istället för i postboxen/brevinkast/brevlådan. Kontakta Junehem så hjälper vi dig.

  • Hur fungerar e-faktura?

  • E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Du gör din anmälan via din internetbank och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

  • Jag blir sen med hyran denna månad. Kan jag skjuta eller dela upp min betalning?

  • Det är inte möjligt att skjuta upp eller delbetala hyran efter förfallodagen. Den 10:de i varje månad kommer din obetalda hyresavi automatiskt skickas till vårt inkassobolag Intrum. De skickar din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift. Du kan med andra ord inte betala din måndshyra till Junehem om du fått en påminnelse, du betalar månadshyra och påminnelseavgift direkt till Intrum.

  • Jag ska åka utomlands. Kan jag få hyresavin tidigare?

  • Om du vet att du inte kommer vara hemma under den tid som hyresavin måste betalas, rekommenderar vi dig att ansluta dig till autogiro och/eller e-faktura.

    Har du e-faktura skickas hyresavin till din internetbank och du betalar den via din internetbank. E-faktura går bra att kombinera med autogiro.

    Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Det gör att du inte behöver tänka på hur och när hyran ska betalas. Den kommer alltid in till oss i god tid.

  • Lägenheten
  • Här hittar du svar på vanliga frågor gällande lägenhet

  • Var hittar jag mitt objektsnummer?

  • Objektsnumret hittar du enklast på din hyresavi eller i vissa områden på utsidan av lägenhetsdörren. Numret innehåller 10 siffror xx-xxxx-xxxx (ex-vis 40-0101-0302)

  • Var hittar jag mitt lägenhetsnummer för adressändring?

  • Ditt lägenhetsnummer, ett fyrsiffrigt nummer, hittar du på ditt hyreskontrakt eller i ditt trapphus på namntavlan, din postbox eller på utsidan av din lägenhetsdörr.

  • Jag vill beställa fler nycklar till lägenheten, hur gör jag?

  • Det är bara den som står på kontraktet som kan beställa en extra nyckel. Nycklar är detsamma som värdehandling och måste hanteras personligt. Kontakta Junehem på 036 - 299 22 00 så beställer vi en extra nyckel. Vi kontaktar dig sedan när nyckeln är klar och kan kvitteras ut. Kom ihåg att ta med legitimation/id-handling.

  • Måste jag ha en hemförsäkring?

  • Om du saknar hemförsäkring ersätter inte Junehem dina personliga saker om du drabbas av inbrott, brand, vattenskada eller någon annan olycka, undantaget i de fall där Junehem bevisligen har orsakat skadan eller varit försumliga. Samma sak gäller om exempelvis en vattenskada sker hos din granne, men drabbar dig. Har du ingen hemförsäkring får du inte heller någon hjälp med ersättning för förstörda saker och dylikt. Kan du inte bo i din lägenhet under reparationstiden kan du också tvingas betala din tillfälliga bostad under tiden.

    Så ja, det är viktigt att ha en egen hemförsäkring.

  • Vad innebär IMD - Individuell mätning och debitering?

  • Med individuell mätning och debitering (IMD) betalar du bara för din egen, faktiska förbrukning istället för den genomsnittliga förbrukningen i huset.

    Forskning visar att vi är mer positiva till att spara när vi själva betalar för förbrukning av exempelvis el och vatten. Med IMD kan du påverka din boendekostnad och samtidigt bidra till en bättre miljö. Vinnare blir både du som hyresgäst och miljön!

  • Hur lång uppsägningstid har jag på lägenheten?

  • Uppsägningstiden är tre kalendermånader och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss. Uppsägningen räknas alltid från den sista dagen i månaden oavsett när i månaden du säger upp din lägenhet. Vid dödsfall finns möjlighet till kortare uppsägningstid. Du kan läsa mer om uppsägning här.

  • Om jag redan bor hos Junehem och ska flytta till annan lägenhet hos er, hur lång uppsägningstid har jag då?

  • Om du redan bor hos oss och tackar ja till en annan lägenhet som du sökt hos Junehem har du 3 månaders uppsägningstid på den lägenhet du flyttar ifrån. Med andra ord påverkas inte din uppsägningstid även om tillträdesdagen på den nya lägenheten infaller tidigare.

  • Varför måste jag ha tre månaders uppsägningstid när det är bostadsbrist?

  • De som söker lägenhet har oftast ett boende med uppsägningstid att ta hänsyn till och det kan vara svårt att ta över en lägenhet i förtid. Enligt hyresavtalet har du tre månaders uppsägningstid, men om den som ska flytta in i din lägenhet har möjlighet att flytta in tidigare kan uppsägningstiden bli kortare.

    Tänk på:
    Om ni kommer överens om tidigare inflyttningsdatum så är du som flyttar ut ansvarig för lägenheten fram till det datum som uppsägningen träder i kraft.

  • Söka lägenhet
  • Här kan du läsa mer om hur man söker lägenhet hos Junehem

  • Hur söker jag lägenhet hos Junehem?

  • Du måste registera dig som sökande hos oss!

  • Jag har förlorat mina köpoäng, vad gör jag?

  • För att behålla dina köpoäng och stå kvar som sökande, måste du logga in på Mina sidor minst en gång per år. Du måste själv komma ihåg när du behöver uppdatera din registrering för att behålla dina köpoäng. Missar du att logga in inom 12 månader får du göra en ny registrering och börja samla poäng på nytt.

  • Varför blir jag spärrad?

  • Det kan finnas olika orsaker till varför du blir spärrad. Du kan bli spärrad om du har betalningsanmärkningar, skulder eller negativa boendereferenser. Din intresseanmälan kan spärras vid uteblivet svar tre gånger inom sex månader till erbjuden lägenhet eller om du tackar nej tre gånger inom sex månader till erbjuden lägenhet. Du kan max ha tre aktiva intresseanmälningar på lägenheter samtidigt.

    Junehems uthyrningspolicy

  • Vad innebär att "prenumerera på lägenheter"?

  • Prenumerationstjänsten innebär att du får besked via mejl när vi publicerat en ledig lägenhet som överensstämmer/matchar dina önskemål. För att tjänsten ska fungera krävs att du angivit korrekt mejladress och fyllt i önskemål i din ansökan. Det kan finnas risk att din internetleverantör har ett spamfilter som spärrar våra massutskick. Titta i din skräppost så mejlen inte hamnar där. Observera! Prenumerationsmejlen är inte ett erbjudande utan ett besked om vilka lediga lägenheter som finns just nu hos Junehem.

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

  • Mina sidor väljer du Glömt lösenord. Fyll i ditt personnummer och klicka på Återställ lösenord. En länk skickas då till den mejladress du angivit i din ansökan. Klicka på länken och fyll i ditt personnummer och nytt lösenord som ska innehålla mellan 6 och 20 tecken, bokstäver och siffror.

  • Vad innebär kötid?

  • Kötid räknas från den dagen du registrerade dig i vår bostadskö och för varje dag din ansökan finns hos oss får du tillgodoräkna dig 1 poäng per dag. Har du kontrakt hos oss och registrerat dig i vår bostadskö får du tillgodoräkna dig 1.5 poäng per dag från det datum du registrerade dig.

    Bra att känna till

    Har du tidigare varit registrerad i bostadskö hos nkBo, Grännahus, Visingsöbostäder, Bankerydshem eller Bottnaryds Bostads AB eller via Junehems tillfälliga hemsida behöver du registrera dig på nytt på Mina sidor. När du registrerar dig kommer systemet känna av om du funnits med i vår bostadskö sedan tidigare och du kommer på sista ansökningsdelen se när du registrerade dig samt hur många poäng du har.

    För att behålla din kötid/poäng från gamla bostadskön måste du registrera dig på nytt senast 2020-10-31.

    Efter den 31 oktober 2020 går det naturligtvis fortsatt bra att ställa sig i kö, men den gamla kötiden/poängen är då förlorad och registreringsdagens datum blir grunden för din nya kötid/poäng.

  • Hur många är före mig i kön till en specifik lägenhet?

  • Det går inte att säga på förhand. Det beror på vem som söker och hur många poäng hen har. De sökande som anmält sitt intresse för den specifika lägenheten och som har längre kötid än du, står före dig i kön.

  • Varför får jag ingen inbjudan till visning?

  • När tiden för intresseanmälan gått ut för en specifik lägenhet så är du inte med bland de sökande med flest poäng. Det kan också bero på att din ansökan inte uppfyller våra grundkrav enligt vår uthyrningspolicy.

  • Jag kan inte delta på erbjuden visning, kan jag se den vid ett annan tillfälle?

  • Den visningstid du fått är viktigt att du respekterar. Om inte visningstiden passar dig kan du låta en släkting, vän eller någon annan gå i ditt ställe. Det är viktigt att du i så fall kontaktar den som ska visa och talar om att någon annan kommer i ditt ställe.

  • Vissa lägenheter har kort tid kvar till inflyttning, varför?

  • Om lägenheten har kort tid till inflyttning kan det bero på att lägenheten renoverats, haft en förkortad uppsägningstid på grund av dödsfall eller av annan anledning fått kortare tid för inflyttning.

  • Om jag hyr en lägenhet i andra hand, som godkänts av Junehem, kan jag ta över kontraktet?

  • Nej, om lägenhetsinnehavaren inte vill flytta tillbaka till lägenheten efter periodens slut, måste hen säga upp lägenheten med tre månaders uppsägningstid. Lägenheten publiceras sedan på vår hemsida. Som andrahandshyresgäst har du med andra ord ingen förtur till lägenheten.

  • Kan jag lägga ihop mina köpoäng med min blivande sambo om vi flyttar ihop?

  • Nej, köpoängen är personliga och kan inte läggas ihop med någon annans poäng.